Partiarbetare utsatta för flaggstöld, spottloskor och okvädningsord | Sverigedemokraterna i Värmland

Partiarbetare utsatta för flaggstöld, spottloskor och okvädningsord

Under måndagseftermiddagen utsattes Sverigedemokraterna Värmland för flaggstöld på Stora Torget i Karlstad, under sin allmänna      sammankomst där man bjöd på kaffe och delade ut partiinformation.

Sverigedemokraterna har polistillstånd att stå vid Rådhuset för att dela partiinformation och bjuda på kaffe mm. Ett större gäng med ungdomar stod intill och samtalade varvid en av dem sprang fram och stal SD:s tre meter höga strandflagga, genom att dra den ur stativet och i sprinterfart rusa över torget och upp mot Haga. Efter att senare ha konfronterats med partiarbetare fick förövaren lämna tillbaks flaggan men nöjde sig inte med det utan att spotta och skrika  ”fascister skall mötas med spottloskor” med hotfulla utfall mot partiarbetarna

Ungdomsgänget ofredade partiarbetarna med okvädningsord i hotfull ton. Efter att polis tillkallats till platsen försvann bråkmakarna. Distriktsordförande Runar Filper gjorde polisanmälan på plats. Senare kom flera ungdomar ur gänget tillbaks och fortsatte ofreda valarbetarna i aggressiv ton.

20130610_164751

Hjälpsamma poliser och Runar Filper

20130610_165827

Dagens flagghjältar; Tobias Utter och Anina Laroma med den återerövrade flaggan

20130610_164206

I övrigt var stämningen god, vilket den allt som oftast är. Vi hade strålande solsken och det var många som kom fram och ställde nyfikna frågor över en kopp kaffe och SD-godis.

För att komma till P4 Värmlands rapportering om flaggstölden, klicka här