Sverigedemokraterna presenterar sina toppkandidater i kyrkovalet 2013 | Sverigedemokraterna i Värmland

Sverigedemokraterna presenterar sina toppkandidater i kyrkovalet 2013

Kyrkomötet för Karlstads stift

1. Runar Filper, riksombudsman, Västra Ämtervik.

Runar

Anställd riksombudsman för Sverigedemokraterna, distriktsordförande SD Värmland, gruppledare i landstingsfullmäktige, ledamot Västra Ämterviks kyrkoråd, ledamot Sunne samfällda kyrkofullmäktige, Polisstyrelsen Värmland m.m

Runar Filper bor med sin dotter, tre katter och kaninen Tarzan i vackra Västra Ãmtervik. Till familjen hör också hans särbo med barn. Natur och kulturupplevelser tillhör de saker som Runar uppskattar mest i livet. Han har läst bland annat statsvetenskap och kulturgeografi på universitetet och i ungdomen studerade han italienska under ett år i Perugia och har även sjöfartsskola bakom sig. Runar har också ett stort intresse för släktforskning.

”Kyrkans roll skall vara att bevara kulturarvet och den nationella gemenskapen. De moraliska rättesnören vi lever och verkar efter i vår del av världen, är komna ur kristendomen. Det är också ett arv i sig, som jag vill värna om.”

Karlstads stiftsfullmäktige:

1. Anders Ahl, universitetsstuderande, Hammarö

Anders Ahl

Ledamot i Hammarö kommunfullmäktige, ledamot Hammarö kyrkofullmäktige, ledamot Karlstad Stiftsfullmäktige, ledamot i landstingsfullmäktige, stiftsfullmäktige och region Värmland.

Anders är nybliven pappa till en liten tjej på knappt två månader och bor med sin fru och dotter i Skoghall. Han är universitetsstuderande och läser bland annat religionsvetenskap med inriktning på islam. Tidigare har han även läst svenska, spanska, retorik, statsvetenskap, genusvetenskap och samhällsplanering m.m på Karlstad Universitet.

”Kyrkan bör genom socialt arbete hjälpa de människor som känner att de inte får det stöd de behöver av stat, landsting och kommun. Kyrkan kan t.ex. ordna härbärgen åt hemlösa, sällskap åt ensamma och stöd och samtal med missbrukare. Jag skulle vilja se kyrkan starta upp äldreboenden i kristen regi där människan, och inte vinstfixeringen, är i centrum.”

2. Claes Lundgren, civilingenjör, Sunne

Lundgren

Vice distriktsordförande i SD Värmland, ersättare kommunfullmäktige Sunne kommun, socialnämnden, miljö och byggnadsnämnden, insynsplats i utbildningsnämnden, kommunstyrelsen, m.m

Claes Lundgren bor i en lantlig idyll tillsammans med sin fru, och Schäfertiken Tascha, i Hälserud, en halvmil utanför Sunne. Han har en bred bakgrund som civilingenjör, labchef (kemi),  produktionschef inom skogsindustrin, divisionschef med exportansvar, egen företagare, översättare m.m och har även genomgått en utbildning till patentombud med viss patenterfarenhet. När tid ges, åker han gärna med sina närmaste till sommarstugan på västkusten. Även fiske är ett stort intresse och inom politiken främst landsbygdsfrågor.

”Kyrkan för mig har alltid inneburit trygghet och ett upprätthållande av traditioner. För mig bör kyrkan i första hand återgå till att vara en lokal församlingskyrka. Psalmen fädernas kyrka i Sveriges land bör återinföras i psalmboken. Det är viktigt med en  samverkan mellan skola och kyrka så att avslutningar och högtider kan ske i kyrkan.”