Torgmöte i Karlstad – sjuårige Alfons fick se sin mamma misshandlas | Sverigedemokraterna i Värmland

Torgmöte i Karlstad – sjuårige Alfons fick se sin mamma misshandlas

Torgmötet i Karlstad under onsdagen hade samlat flera hundra människor som kommit för att höra Jimmie Åkesson tala, men också motdemonstranter som bestämt sig för att störa ut mötet genom att skrika eller föra oväsen med instrument och tutor. Även äggkastning förekom.

IMG_1896IMG_1904

Varje gång Åkesson försökte tala satte störningarna igång, men Åkesson väntade tålmodigt ut burop och okvädningsord och gjorde flera försök att göra sig hörd. Under tiden delade Runar Filper och Anton Hedlund ut partiinformation och godis.

IMG_1911 IMG_2020

Polisen uppmanade dem som störde, vid upprepade tillfällen genom en megafon att lämna platsen. De informerades om att de gjorde sig skyldiga till lagbrott genom att störa mötesfriheten men extremisterna trotsade ordningsmakten och satte sig istället på marken.

IMG_2222 IMG_2223

Ett femtontal gripanden gjordes av uniformerad och civil polis.

IMG_2282 IMG_2302 IMG_2304 IMG_2307

Flera vittnen, bland annat journalister, såg Vänsterpartiets första namn på riksdagslistan i Värmland, Håkan Svennling, uppvigla till den dåliga stämningen genom att skrika ”Jag älskar er, ni är underbara” till motdemonstranterna, samtidigt som han höjde armarna i en gest som visade att de skulle höja volymen och väsnas högre. Mer om detta i SVT:s Värmlandsnytt  och NWT

Dagens lilla hjälte blev sjuåriga Alfons som kommit från Göteborg med sin mamma för att höra Åkesson tala. Stolt överlämnade han inför flera hundra människor ett knippe rosor till Jimmie Åkesson.

IMG_2032 IMG_2174

Glädjen vändes snabbt till tårar när Alfons fick se sin egen mamma, Izabella, bli slagen av en motdemonstrant. Izabella själv berättar att hon bad demonstranten att tänka på sitt ordval då det fanns barn i närheten. Svaret ska ha varit ”Jag skiter i din jävla horunge” och så kom smällen. En anmälan har gjorts och demonstranten har gjort en motanmälan.

IMG_2341IMG_2345

Pojken och mamman fördes i säkerhet, till SD-tältet. Här tröstas pojken av Åkesson.

När Sverigedemokraternas tillstånd gick ut kl 22.00 hade Åkesson ännu inte kunnat slutföra sitt tal på grund av oväsen och oroligheter.

Medierapportering kring torgmötet

Aftonbladet